Vem vill lita på teknikens under?



Överlevnad och fortplantning är de två centralaste begrepp i människans liv. Allt en människa gör kan i grunden kopplas till någon av dessa begrepp, på lång sikt eller mer direkt. Många gånger styr dessa begrepp våra beslut i livet, ofta utan att vi är medvetna om detta.

Det slog mig häromdagen, att förr i tiden så var människan långt mycket mer beroende av miljön för att överleva än idag, detta ledde till att människan vårdade miljön på ett helt annat sätt. Nu talar jag om tiden före industrialiseringen och bakåt. Kunskapen var självklart på en betydligt lägre nivå förr, kunnandet i miljöfrågan är avsevärt mycket större idag. Men problemet idag är att människan i och med dagens teknik har glidit ifrån miljön som en överlevnadsfaktor. Idag förlitar sig många på tekniken som ett substitut till miljön i frågan om överlevnad. Vi faller mer och mer tillbaks på tekniken och intresset för miljön minskar vilket i sin tur leder till en minskad omsorg och omtanke. Miljön blir allt mer osynlig i ett samhälle som förlitar sig allt mer på tekniken.

Kommentarer
Postat av: Richard Lium

Hej Henric!



Tack för en bra blogg. Jag hoppas att du mår mycket bra.



Det skulle vara en ära för mig om du har lust att komma på mitt CSR lucnhseminarium som jag har på FN dagen, den 24/10 med start klockan 12:00 i Stockholm. Du behöver såklart inte betala något. Anmäl dig gärna här [email protected] skriv koden 1010alex vilket innebär att du inte blir fakturerad. Jag kommer att publicera hela programmet här: www.metrobloggen.se/csr. Du får gärna maila till mig också om du vill: [email protected]



Trevlig dag & kram



Rille

2008-09-08 @ 15:36:48
URL: http://metrobloggen.se/csr
Postat av: Anonym

Hej Henric!



Tack för en bra blogg. Jag hoppas att du mår mycket bra.



Det skulle vara en ära för mig om du har lust att komma på mitt CSR lucnhseminarium som jag har på FN dagen, den 24/10 med start klockan 12:00 i Stockholm. Du behöver såklart inte betala något. Anmäl dig gärna här [email protected] skriv koden 1010alex vilket innebär att du inte blir fakturerad. Jag kommer att publicera hela programmet här: www.metrobloggen.se/csr. Du får gärna maila till mig också om du vill: [email protected]



Trevlig dag & kram



Rille

2008-09-08 @ 15:37:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0