Joshua James

En röst så stark och känslig. Den här låten med Joshua James är svår.

Joshua James - FM Radio

Smelly hippies

Ali G tar sig an miljöfrågan och pratar med några engagerade trädkramare bland andra.
De kommer till slut fram till att det viktiga är att alla gör något. Att alla engagerar sig på sitt sätt.
Ali G föreslår bland annat att trädkramarna ska börja slå sönder saker, men de håller inte riktigt med.


Källsortering är att föredra

Att sortera sopor är inte det lättaste. Det är mycket att hålla reda på och i många fall är det svårt att gissa sig till den rätta lösningen. Det gör det inte lättare att många kommuners sorteringskrav skiljer sig från varandra. Så det är bara att googla fram din kommuns sorteringsguide när det är något du är osäker över.

Här är några kommuners guider:
Malmö
Helsingborg
Göteborg


Det är inte lätt alltid, men den lilla ansträngning det innebär är ganska liten i jämförelse med det irritationsmoment som skulle uppstå om vi istället slutade använda all typ av förpackningar.

Det kan tänkas att problem skulle uppstå i kylskåpet.

Jordens timme är här

Det kan ibland kännas hopplöst. Rent ut sagt omöjligt att se en ljusning i den här soppan vi satt oss i.
Men sen dyker det upp något som skjuter hoppet i taket igen. Det är nästan att jag blir tårögd när jag tittar på det här. Det är ett bevis på att det finns hopp, att det finns människor som ser problemet och som fortfarande tror på mänskligheten.
Det finns viljan att göra något och det känns otroligt bra, jag blir glad i hela kroppen.
Tack mamma för det här fina tipset.



Kom in och gräv rundor, gå med och njut.
Earth Hour

Kom på ditt sätt att göra alla årets 8760 timmar till jordens timmar!

Vattenfalls samvete är svart som kol

Jag antar att alla sett den vid det här laget. Reklamen med isbjörnen som kämpar för att hitta någonstans att ta sig upp, bland isvrak och öppna vatten. Den sätter sig i hjärtat. Det är jobbigt att titta på. Men vem är det nu som gjort reklamen och vad vill de säga?

De som står bakom reklamen är energiföretaget Vattenfall som enligt reklamfilmen vill ha din underskrift i deras namninsamling för deras arbete mot klimatkrisen.

Vad är det man skriver under på då? Jo, det du skriver under på är en lista som ska lämnas till beslutsfattar i Bryssel och som även så småningom ska framföras vid FN:s nästa klimatmöte i Poznan, Polen.

Namninsamlingar för klimatet, det är ju härligt (Sluta för allt in världen inte läsa här!).

Okej, men vi kan ju förtydliga lite vad det egentligen är vi skriver under på. Det krav som Vattenfall samlar underskrifter till förespråkar en stabilisering av koldioxidhalten i atmosfären på 450 – 550 miljondelar. Siffrorna säger kanske inte mycket för de flesta. Men om vi sätter det i rätt sammanhang. Forskare anser att en nivå på 550 miljondelar med all säkerhet skulle leda till en temperaturhöjning med minst 2 grader vilket skulle leda till en klimatkatastrof. Polarisen skulle försvinna och de stackars isbjörnarna skulle inte ha någonstans att ta vägen. EU:s antagna stabiliseringsmål idag är 350-450 miljondelar, det vill säga att Vattenfalls förslag som de vill att vi ska skriva under på är helt åt skogen fel.


Miljöaktivist stoppar ett tåg påväg till en kolkraftverk.

Anledningen till att Vattenfall vill ha denna stabiliseringsnivå är självklart för att de ska kunna fortsätta med sin kolkraft i framförallt Tyskland och Polen. Jag vet inte om jag nämnt dessa siffror tidigare, men de tål att nämnas åter och åter igen. 2006 uppgick Vattenfalls totala koldioxidutsläpp till 90 miljoner ton, det är ca 1,5 gånger HELA Sveriges utsläpp av koldioxid! Det är också en ökning med ca 10 miljoner ton från föregående år. Samtidigt pumpar företaget in pengar i utvecklingen av fossila bränslen, framförallt kolkraften, och avsätter inte ett öre till förnyelsebar energi.

Vattenfalls försvarstal låter något i stil med att kolkraften är den enda rätta energikällan idag när vi saknar ”bättre” alternativ. Man pratar sig också varm om forskningen kring att skilja koldioxiden från utsläppen och gräva ner den i bergrunden. Men denna teknik är dyr, riskfylld, krävande och kommer inte att vara utbredd förrän tidigast 2030, då det med all säkerhet redan är för sent att med sådan teknik avvärja klimatkrisen.

Så för allt i världen, om du vill dra ditt strå i kampen mot klimatkrisen, undvik allt vad Vattenfall heter.

Nu har jag äntligen skrivit av mig. Sprid detta vidare nu, det är vårat uppdrag att alla får reda på detta.
Prata om det, sprid kunskapen alla har rätt till!

/Henric Brandt

Statement Earth

För de som kollat på Roomservice så är Jon Eliason inte en ny figur. Där har han varit med ett antal gånger som inredare och designer. Men hans nya projekt är något annat. Jon har tillsamans med SEA Glasbruk skapat ett sortiment av glasprodukter, miljövänliga produkter producerade av återvunnet material. Statement Earth.

Tanken med Statement Earth är att det i första hand ska köpas för designen och miljöaspekten ska ligga i bakgrunden som en självklarhet förtydligar Frans Greby, VD på SEA Glasbruk. När man köper produkterna får man dem självklart inslagna i gammalt tidningspapper och lådor av återvunnet material.



En viktig detalj enligt Jon själv var också att det inte ska vara lyx att köpa miljövänligt.
Priset för fyra dricksglas är behagliga 199:-

Produkterna är än så länge så pass nya så jag vet inte riktigt vart man kan få tag på dem. Bortsett från att man åker ut till Kosta, men som jag har förstått det så kommer det att dyka upp i fler butiker med tiden. Så det är bara att hålla ögonen öppna.

RSS 2.0