Ett klick för skogen



Jag tror jag har tipsat om den här sidan tidigare på bloggen, men efter önskemål så tipsar jag om den igen.

Idén är enkel och att vara med och klicka är ännu enklare. Sidan tar emot sponsorer som betalar en viss summa pengar för var klick vi gör. Sponsorerna betalar i slutändan för att synas på sidan. Detta gör att det för oss klickare är gratis att klicka. Hur bra som helst!
 Tycker du att gratis är för lite så kan du köpa en ruta skog och på det sättet också synas på hemsidan, win-win! Fett!

Var klick räddar skog. Du kan bara klicka en gång om dagen, men gör sidan till din startsida så blir det enkelt att komma ihåg att klicka en gång var dag.

Hejja skogen!

http://ettklickforskogen.se/


Läs även annat intressant och andra bloggares åsikter om , , , , ,

Här är vi...



och såhär stort är universum. Det är väldigt , väldigt stort.

Listerine innehåller sötningsmedlet sukralos



Igår när jag stod och munsköljde med smärtans dryck så underhållde jag mig med att kolla vad den har för innehåll. Jag förväntade mig att det skulle vara en hel del underliga saker, såklart (den är som sagt lila). Men jag upptäckte också att den innehåller sukralos, som är en sötningsmedel som är 500-600 gånger sötare än socker. Det är sukralos som används i bland annat Coca Cola LIght.

Problemet med sukralos är att det inte är vattelösligt och tas därför inte upp av kroppen utan transporteras rakt igenom. Det åker alltså ut i reningsveken och vidare ut i havet. Naturen känner inte till ämnet och det förblir onerbrytbart. Vi vet idag inte vad sukraloset kan ha för påverkan på miljön. Men naturen brukar i de flesta fall fungera på så sätt att den klarar av okända ämnen till en viss mängd, när den mängden överskrids kan alltså något inträffa som man idag inte vet vad det kan vara.

Mitt tips är att avstå från alla produkter som innehåller ämnet sukralos så gott ni kan!

Läs vidare om sukralos i miljön: SvD | SvD | Tv4 - Vädret | Naturvårdsverket

Statement Earth: bättre sent än aldrig

Statement Earth är ett kollektion av glasprodukter som är designade av Jon Eliason som vi känner igen från bl a Roomservice. Jag skrev om dessa glas för länge sedan men visste då inte vart man kunde köpa dem.
En uppmärksam fågel har viskat i mitt öra och gav mig den här länken. Så nu är cirkeln äntligen sluten.


Läs även annat intressant och andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Earth 2.0


Human Free
Det är inte annat än att man undrar hur jorden varit om människan inte vuxit fram och blivit så stark som hon är idag.
Men det är ju bara crazy talk.

Enklare kan det inte bli att rädda klimatet

Futurama är en utmärkt källa till kunskap. Det får man icke glömma.
Jag föreslår att ni tittar på hela avsnittet, det är roligt. Speciellt om man är lite nördig på ämnet. :)

Bland annat så löser de problemet med de smältande glaciärerna genom att hämta is från rymden och släppa en enorm iskub vid polerna på jorden. Det påminner lite om en artikel jag läste för några dagar sedan (jag kan såklart inte hitta den nu). Men den handlade om hur man skulle lösa problemet med de smältande galciärerna med att bygga typ 800 plattformar i havet som skulle ta upp vatten och frysa det. Sen skulle kanoner spruta ut isen i havet och på så sätt frysa glaciärerna igen. Det är slående likt och roligt.


Men som sagt se hela avsnittet, det är det värt.

Någon som har ett annat tips på kul filmer eller serier som tar upp klimatdebatten?


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , och annat intressant.

Dokument inifrån: Miljöbilsfeber



Såg en dokument inifrån i söndags. Det handlade om biltrafiken och hur viktig frågan är i miljödebatten. Framförallt så handlade den om den miljöbilshybris som råder i Sverige idag. Den lägger fram hur otroligt komplicerad frågan är och hur svårt om inte omöjligt det är för konsumenten att hänga med i debatten och "välja rätt". Men det är just de två orden som krånglar till det, att "välja rätt". Idag finns det inget rätt val, det finns ingen som vet vad som i framtiden visar sig vara rätt. Men trots det så är de det argumentet som används mycket flitigt i bilindustrin. Gah! Se den, den är sjukt bra och väcker många och svåra frågor.

Dokument inifrån: Miljöbilsfeber

RSS 2.0