Osäker? fråga!

Jag anser inte längre att det finns någon anledning att låta bli att sortera sopor med argumentet att man inte vet var avfallet i fråga ska slängas. Med detta menar jag inte att vårt återvinningssystem är enkelt eller ens att det är bra. Ett bra återvinningssystem är det där det är lättare att återvinna sina sopor än att göra motsatsen, det är då och endast då vi kommer märka någon skillnad. När människor inte är tvungna att transportera sina sopor långa sträckor för att sortera dem. Detta samtidigt som det står kärl för brännbart/övrigt avfall nedanför alla bostäder. Jag försvarar inte individer som avsiktligt slänger fel men för att få dessa människor att sortera, och de är många, så krävs helt klart en förbättring av hela systemet.
Jag hjälper er härmed att bli av med ett av argumenten mot att sortera sopor, bristen på kunskap.
Det finns en uppsjö av uppslags- och sökmotorer som hjälper dig att sortera och att sortera rätt.

SORTERINGSGUIDER

SRV Återvinning - Sökmotor där du skriver in det du vill slänga och får svar på var.
- Tekniska Verken - Guide (pdf) som kan laddas hem och skrivas ut, sätt upp där den behövs.
- Dala Avfall - Ännu en sökmotor
... har du sökt igenom listorna men sitter fortfarande med något du inte vet vart det ska? Ringa och fråga din kommun, de vet.

Kommentarer
Postat av: Linus & Martin

Hej Miljövän!



Vi hoppas att du är intresserad av den nystartade tjänsten www.smartklimat.nu.

Här kan du göra ett test för att mäta ditt koldioxidavtryck och se hur

dina utsläpp är fördelade. På det viset får användarna reda på exakt

vad de bör minska och ändra för att få störst effekt. Smartklimat.nu

drivs ideellt och är politiskt och religiöst obunden.



Hälsningar,

Martin och Linus på smartklimat.nu

2010-04-13 @ 20:54:14
URL: http://www.smartklimat.nu
Postat av: Vilma

Hej Henric, toppenbra inlägg! Jag och min mamma hamnar ofta vid just den här punkten när jag för hundrade gången i ordningen börjar skälla på henne när hon är på väg att slänga en konservburk(!) i papperskorgen. Skall hänvisa henne till SRV-sidan! Och till din blogg!



Kolla gärna in min btw, korslänkar gärna!

2010-05-04 @ 17:51:05
URL: http://klimatsmart.etc.se
Postat av: Henric

Vilma: Kul att du hittat hit. Ja, men det kan ju vara väldigt svårt många gånger att veta. Sen glömmer man så lätt till nästa gång också. Därför gillar jag guiderna, lätta å snabba.

Kämpa på!



ps. Vilken trevlig blogg du hade! Jag slänger upp en länk till den på min.

2010-05-04 @ 21:54:19
URL: http://dinmiljo.blogg.se/
Postat av: tjällden

Hej

Bor i Lomma i Skåne. Här är en sorteringsguide som gäller där.



http://www.lomma.se/download/18.2b47f6cf115f57a739e800017250/sorteringsguide.pdf



mvh Tjällden

2010-07-02 @ 11:08:29
URL: http://www.tjallden.se
Postat av: Dessi

Hejsan! Riktigt fin blogg måste jag säga!



Jag tänkte bara tipsa om ett bra sätt att underlätta för sophanteringen och det är att skaffa avfallskvarn.. Det är oslagbart! Man slipper kladdiga och geggiga sopor och det blir mycket lättare att sortera när matavfall är borta.



www.miljokvarnar.se

2010-09-23 @ 09:22:44
Postat av: Sebastian

Det finns en rikstäckande information och handelsplats som också kan vara till hjälp. Sajten heter Recycla.se och hjälper dig, förutom att lära dig om avfallshantering, att hitta bästa möjliga återvinning för dig!

2011-04-05 @ 14:56:11
URL: http://www.recycla.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0