Listerine innehåller sötningsmedlet sukralos



Igår när jag stod och munsköljde med smärtans dryck så underhållde jag mig med att kolla vad den har för innehåll. Jag förväntade mig att det skulle vara en hel del underliga saker, såklart (den är som sagt lila). Men jag upptäckte också att den innehåller sukralos, som är en sötningsmedel som är 500-600 gånger sötare än socker. Det är sukralos som används i bland annat Coca Cola LIght.

Problemet med sukralos är att det inte är vattelösligt och tas därför inte upp av kroppen utan transporteras rakt igenom. Det åker alltså ut i reningsveken och vidare ut i havet. Naturen känner inte till ämnet och det förblir onerbrytbart. Vi vet idag inte vad sukraloset kan ha för påverkan på miljön. Men naturen brukar i de flesta fall fungera på så sätt att den klarar av okända ämnen till en viss mängd, när den mängden överskrids kan alltså något inträffa som man idag inte vet vad det kan vara.

Mitt tips är att avstå från alla produkter som innehåller ämnet sukralos så gott ni kan!

Läs vidare om sukralos i miljön: SvD | SvD | Tv4 - Vädret | Naturvårdsverket

Kommentarer
Postat av: Kenneth Willberg

Hej jag söker människor som vill arbeta med miljö och människor.

Du bestämmer över din tid och inkomst.Skriv några rader så berättar jag mera.

[email protected]

Mvh Kenneth Willberg

2009-02-18 @ 11:51:23
Postat av: Maj

Det sjuka i det här är ju att alla företag/bolag verkar ju få ha i vilka ämnen som helst i deras produkter även om det är farligt för miljön.

2009-02-18 @ 19:20:38
URL: http://majlindman.blogg.se/
Postat av: Henric Svarar:

Maj: Ja, som det ser ut idag så är människors hälsa högsta prioritet. Eftersom socker har en massa dåliga effekter på människan så vill man inte använda det utan man framställer ett ämne som smakar som socker men inte har samma effekter på människan. Sen att man inte vet vad som kan komma att hända med ämnet i framtiden, det tar vi när det kommer (läs: är för sent).

2009-02-18 @ 21:06:29
URL: http://dinmiljo.blogg.se/
Postat av: din allra bästa vän viktoe

hej. i detta fallet spelar det ju faktiskt ingen roll om det inte tas upp av kroppen, så vida du inte sväljer listerinen! flux är bättre, det har ordföranden i tandläkarförbundet sagt på PLUS. flux sälj bara på apoteket, det gör inte listerine. jag litar inte på saker som inte säljs på apotek. jag äter t.ex. bara honung och senap till middag/lunch. och rör i mina honung och senaps-soppor med en dildo.

2009-02-19 @ 12:13:37
Postat av: Henric Svarar:

Viktor: Fast käre vän. Det spelar ju ingen roll för kroppen i sig själv nej. Men det man spottar ut i vasken kommer ju till precis samma reningsverk som allt kiss och bajs.

Sen måste jag också underrätta dig om att Listerine säljs på Apoteket, jag köpte det där senast. Det är den nya Listerine som sägs vara bättre, men jag vettifan. Jag ska nog kolla runt mer inför nästa munsköljsköp. Flux är säkert bra, men jag tycker flaskan ser så liten ut. Men Apoteket har kommit med en ny serie munhygienartiklar av deras eget märke. Det ska jag kolla upp.

Jag ser fram emot att smaka dina honung och senaps-soppor preparerade med dildo nästa gång vi ses.

puss

2009-02-19 @ 15:40:20
URL: http://dinmiljo.blogg.se/
Postat av: viktor

hej. det är uppenbart att jag inte har koll på vad jag pratar om. flux är ändå mil bättre än listerine. beträffande sukralos fattade jag att problemet inte innefattade att människan hade det i kroppen, men du valde ändå att ta upp det och det var det jag kommenterade.



puss och kram skumbanan

2009-02-19 @ 16:23:49
Postat av: Imer Uppsen

Listerine: Kom in på den amerikanska marknaden ung. 4 år sen. Det var Pfizer som tillverkade Listerine då och det fanns inte sucralose i Listerine då. Då när Johnson&johnsson tog över licensen tillsatte de sucralose som d tidigare från och med 1980 talet har arbetat för att få accepterat i näringkedjan.

Problemet med sucraklose mm och andra klorin baserade ingredienser skall man vara försiktig att inta. Tittar du närmare på produkten så ser du minst ett ytterligare klorine beståndsdel.



Klorin används i varierande doser i dricksvattnet i kina för att kontrollera födelse antalet. Samma man kan fråga varför det är klorin i vattnet i Lund? Finns nog en snillerik hypotes til det hela.

Glöm inte det nationella bruket av tandkräm mm.

Sucralose innehåller klorerade kol molekyler, samt finns minst ett ytterligare klorin ämne i Listerine.



Biverkningar finns många: Det är bara att söka information om det på alla möjliga sätt.



Lycka med att bryta trenden att bistå multiationella korpotioner med deras toxiner i vår näringskedja.



De vill inte döda dig, bara göra dej beroende, inimmun mot de skräddasydda hälso farorna. Där de kan bistå med skräddarsydda mediciner för våra åkommor.



Vet hut FATCAT Inc.



Fortsätt debatten

2010-01-22 @ 22:51:53
Postat av: Fanny

Jag brukade använda listerine för några år sedan. Då fick jag veta av en nära vän, vars mamma är tansköterska och verksam inom landstingets miljöorganistation, att det är mycket skadligt för miljön.



Numera använder jag vanlig fourskölj istället :)

2010-10-18 @ 16:20:23
Postat av: Rotkamp!

Såklart att sånt där innehåller skit! Din blogg är fet för övrigt! Fortsätt att kämpa för miljön! Kolla gärna in min och min polares miljöblogg! http://rotkamp.devote.se/



Fred & Kärlek//Fredrik från Rotkamp!

2010-11-17 @ 10:52:23
URL: http://rotkamp.devote.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0