Är du Klimaterian?

Jag vet att jag är.

Det är nog idag inte många som lyckas blunda för att vår konsumtion av kött har en stor påverkan på miljön. Det handlar om den yta som boskap tar upp, den yta deras foder tar upp, transporter och ja, vafan listan kan bli ganska lång. Jag läser att boskap tar upp ca 30 % av jordens isfria yta och ca 70 % av all odlingsbar mark som finns att tillgå! Att ca två tredjedelar av allt spannmål som odlas av människan blir foder till boskap. Det här pågår för att vi vill äta de kopiösa mängder kött vi gör idag. Det pågår också samtidigt en kamp för överlevnad på grund av brist på mat i andra länder.

Köttkonsumtionen spås bara öka de närmaste åren. Vill vi det? Jag kan inte finna någon motivation eller förklaring till att äta kött i de kvantiteterna jag gjort tidigare. Kan du?

Att vara Klimaterian handlar inte om att sluta äta kött. Det handlar om att vara öppen för annat, att inte äta kött 7 gånger i veckan för att "Du alltid gjort det". Alternativen är idag många. Jag lovar att du inte behöver sitta i mörkret och äta bönor ur burken, låt dig istället inspireras och må bra. Att laga mat är roligt och jag lovar att det inte är köttet som gör det.

Jag vet, namnet kan behöva ses över lite kanske, men jag tycker "Klimaterian" ligger ganska bra på tungan.
Som myntare av detta begrepp ser jag nu att ni sprider kunskapen och dess innebörd vidare.
Vi ska alla bli Klimaterianer!


Låt oss visa vägen mot en bättre framtid.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Anders

Hej!



Jag heter Anders Linder och arbetar med en miljökonferens som ska vara i maj och jag skulle vilja skicka information till dig.



Är du intresserad av detta och vill ha mer information så kan du höra av dig till [email protected]



Tack på förhand!



Anders

2009-04-03 @ 14:14:15
Postat av: Alexandra

Vilken underbar bild!

Postat av: Sophia

Hejsan, härligt att du skriver om miljön och miljöproblemen! Det är viktigt att man tar upp det och att folk får läsa det. Ser att du tagit upp en hel del intressanta saker. kika gärna in på min sida om du får tid, jag skriver också lite om miljön på min blogg och har lagt upp några intressanta filmsnuttar. Mvh Sophia

2009-09-14 @ 19:55:32
URL: http://www.moskito.minportfolio.se
Postat av: Victoria

Hejsan! Tycker verkligen om det du skriver här, jag själv har blivit vegetarian just utav den anledningen och tycker verkligen att det är ett viktigt ämne att lyfta! Däremot undrar jag vad du har för tankar om hur man ska få fler att göra så och verkligen börja tänka kring miljöfrågorna?

2010-02-01 @ 09:05:03
Postat av: Henric

Victoria: Roligt att höra. Att minska på sin köttkonsumtion är ett stort och viktigt steg mot att leva som vår planet kräver.

Problematiken kring hur denna kunskap och insikt sprids och hur man faktiskt får allmänheten att inse allvaret i frågan är svår. Jag har inget egentligt svar men jag tänkte såhär att jag ska fundera lite närmare kring din fråga och slänga upp någon form av sammanfattning kring mina åsikter på bloggen tänkte jag. Så håll ögonen öppna. :)

Trevligt att du hittat hit och tar dig tid.

2010-02-02 @ 12:10:33
URL: http://dinmiljo.blogg.se/
Postat av: Victoria

Det låter bra det, självklart ska jag hålla ögonen öppna och jag tycker verkligen att det är intressant att läsa din blogg eftersom du lyfter ämnen som vi alla borde tänka mer på! Så uppdatera gärna! :)

2010-02-08 @ 09:47:59
Postat av: mart

Mycket intressant det du skriver.

Tappa inte hoppet å lågan!



Mvh

Mart

http://hotellfangelset.se/

2010-03-15 @ 10:10:40
URL: http://hotellfangelset.se/
Postat av: Marie

Ett nytt begrepp, fantastiskt! Jag har varit vegetarian länge av olika anledningar men nu känns det som att det är ett av de största stegen man kan ta för att bidra till en bättre värld. Som du säger måste man inte sluta äta kött helt om man inte vill - om alla de som prompt måste äta kött varje måltid (jag känner en hel del) bara skulle byta ut några av sina köttmåltider till vegetariska skulle det göra så stor skillnad. Det sitter väldigt hårt inne för vissa och jag fattar inte riktigt varför för vi har aldrig i historien ätit så mycket kött som vi gör nu.

2010-04-21 @ 15:35:15
URL: http://themarblefaun.blogspot.com
Postat av: ccr

Viktigt att alla försöker bidra. Inte bara med kött anser jag. Vi jobbar med virtuella servrar och datahallar. De drar mycket energi när de dels ska "köra" datorerna/servrarna samt för att kyla av servrarna som blir varma av all energi de förbrukar. Då är det viktigt att vi försöker spara energi där med och det gör vi genom att ha effektiva datahallar och ställa krav på våra leverantörer. Tack för en bra blogg.

2010-07-02 @ 11:15:34
URL: http://www.ccr.se
Postat av: LORISSALOVEBOMB

Jag är klimaterian, helt klart! Max två köttmål/vecka ingår i min och min sambos kost. Och vi har numera börjat handla, en snål budget till trots, endast ekologiskt.

2010-08-04 @ 16:48:59
URL: http://lorissalovebomb.se
Postat av: Jonas

Problemet skulle jag säga ligger inte i att vi äter för mycket kött utan snarare att vi är för många människor på jorden. Det är där det stora problemet ligger. Människan är trots allt en köttätare rent biologiskt. Sen förstår jag hur ni tänker, men samtidigt så ligger många delar av sveriges betesmarker/odlingsmarker i träda. Så problemet där är ju mer av ekonomiskt intresse. Hade vi varit mer villiga att köpa ekologiskt svenskt kött för 130 kr/kg så hade det antagligen också funnits mer producenter av denna typen och vi hade sluppit importera kött från andra länder, etc. Jag hade kunnat skriva ganska mycket mer här men min slutsats är att måna om det vi har och faktisk betala det priset som kvalitativ kött har både ur kvalitetssynpunkt men även ur en miljömässig synpunkt.

2011-03-18 @ 16:17:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0