Benvärmare och planeter

Jag läser att miljöintresset när det kommer till de inköp vi gör i vardagen sjunker. Det är en liten men synlig nedgång av miljömedvetenheten hos oss konsumenter. Det gäller framförallt mat och kläder. Fortfarande så är andelen konsumenter som tycker att energi och bilinköp bör präglas av miljötänkandet.



En teori är att när människor får det ekonomiskt sämre ställt så är det många som prioriterar bort miljöhänsynen. Ett resonemang som jag inte kan hålla med om. Det är bara en indikation på att människan fortfarande inte har insett allvaret i problemet vi står inför.

Men jag hoppas att vi alla snart förstår att begreppet trend inte hör hemma i miljödebatten. Vår planet är ingen benvärmare som vi lägger på hyllan när trenden är över.


Läs även:
Miljöteknikbolag i västra Sverige vägrar lågkonjunktur

Kommentarer
Postat av: henrik

här har det minsann hänt grejer. trevligt.

jag har länkat till din blogg henric och fiskar efter att du ska göra detsamma för mig. hihi.

2008-12-20 @ 14:22:11
URL: http://thehenrikengbladh.blogg.se/
Postat av: eco chic

Det behövs nog tuffare regler för alla tillverkare, det räcker inte med att vi konsumenter påpekar att vi vill ha miljövänliga varor.

2008-12-21 @ 20:11:28
URL: http://ecochic.blogg.se/
Postat av: Henric svarar:

eco chic: Helt klart behövs det tuffare och tydligare reglering av tillverkarna, men det är fortfarande oss konsumenter som tillverkarna arbetar efter. När vi konsumenter köper en vara så produceras en ny likadan vara eftersom tillverkaren tjänar pengar och signaler skickas ut till hela marknaden. Samma sak gäller när vi istället köper en ekologisk mjölk. Då produceras en ny liter ekologisk mjölk. Så det är helt klart konsumenterna som avgör hur marknaden ser ut.



Henrik: Ja vafan, jag fick ju lite eld i min arma bak. Får se om jag lyckas hålla uppe det den här gången :)

2008-12-23 @ 23:27:58
URL: http://dinmijo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0