Stand by me

image6

Det är svårt att leva som man lär, det är otroligt svårt. De flesta vet redan att det är just det som krävs, att vara redo att ändra på vardagen en aning för att bli av med onödig påfrestning på vår miljö. Ett bra exempel är klart standby funktionen på elektroniska prylar som i de flesta fall slukar ofattbara mängder energi när produkten i fråga inte används överhuvudtaget. Problemet är en kombination av konsumentens och industrins inställning till problemet. Vi orkar inte släpa oss fram till TVn för att stänga av den lilla röda standby lampan som lyser. Jag kan erkänna att jag inte alltid gör det själv.

Tillverkarna har ett stort ansvar då det är de som designar produkten och alltså de som bestämmer hur den ska fungera. Jag anser att det med dagens teknik inte borde vara någon större svårighet att kunna stänga av standbyläget från fjärrkontrollen, där är antagligen det problemet löst.


Tänk också på att det inte bara är TVn som snor energi. Jag läste att Playstation 3 förbrukar energi motsvarande 4 kr/dygnet bara genom att vara i standby i och med att den ständigt söker uppdateringar via nätet.


/Henric Brandt


Blogginfo.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0